Koonnut: Teppo Rantaniva – Product & Brand Lead – Health Care Success Oy / Tango®
 

Hyvinvointiranneke sopii erinomaisesti liikunan tarkkailuun. Päivittäisen aktiivisuuden seuraaminen muuttuu mielenkiintoisemmaksi, kun rannekkeeseen kytkee kännykkäsovelluksen. Parhaimmillaan liikunnan määrä kasvaa ja se on tehokasta.

Paljonko päivässä pitää kävellä?

Päivittäistä aktiivisuutta voidaan määritellä usealla eri tavalla – askelmäärä on yksi näistä. Paljonko on hyvä askelmäärätavoite päivälle ja mitä askelmäärä kertoo?

Alle 5 000 askelta

Tämä tarkoittaa, että päiväsi on ollut liikunnallisesti passiivinen eli kävelyä on ollut liian vähän. Kokeile lisätä arkiliikuntaa yksinkertaisilla tavoilla. Mikäli istut työpäivän aikana paljon, jaloittele säännöllisesti. Lyhyet siirtymät voi hyvin usein hoitaa kävellen autoilun sijaan – se on vain suunnittelukysymys.

7 500 - 10 000 askelta

Päivä on ollut liikunnallisesti melko aktiivinen. 10 000 askelta päivässä on hyvä perustavoite terveelle aikuiselle, joten arkiliikuntasi on lähes riittävällä tasolla. Mieti vielä, voitko joiltakin osin lisätä arkiliikunnan määrää päivän aikana?

Yli 10 000 askelta

Olet ollut liikunnallisesti aktiivinen. 12 000 - 13 000 askelta on jo hyvin aktiivinen taso. Mikäli olet pudottanut painoa, yli 10 000 askelta päivässä ehkäisee tehokkaasti painon nousun takaisin. 

Suunnittele arkiliikuntaasi

Yli 10 000 askeleen tavoite on helppo saavuttaa, kun suunnittelee arkeaan ja maksimoi arkiliikunnan määrän. Jos esimerkiksi kuljet työmatkan autolla, istut päivän töissä ja ajat takaisin kotiin autolla, joudut tekemään illalla pitkän kävelylenkin tavoitteen saavuttamiseksi. Jos taas kävelet edes osan työmatkastasi sekä jaloittelet ja liikuskelet työpäivän aikana aina kun mahdollista, askelmäärätavoite on huomattavasti helpompi saavuttaa.

ota yhteyttalomake