p&t uutiset digitekniikka terveydenhoidossa

UKK-instituutti päivitti aikuisten liikkumisen suositustaan lokakuussa 2019. Liikkumisen suosituksessa korostetaan uusina asioina kevyttä liikuskelua sekä istumisen ja paikallaanolon tauottamista.

– Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyellä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville, taustoittaa UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari.

Kevyt liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi verenkierto vilkastuu ja lihakset sekä nivelet vetreytyvät.

Uutena asiana liikkumisen suosituksessa on myös unen ottaminen liikunnan rinnalle.

– Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri. Tässä päivitetyssä liikkumisen suosituksessa halutaan huomioida entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuus, Vasankari kertoo.

Sykettä kohottavaa reipasta liikuntaa suositellaan tehtäväksi 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa on suositeltavaa harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Tango-hyvinvointimotivaattori tuo älyä liikkumiseen

Kevyen liikuskelun ja sykettä kohottavan liikunnan määrää on helppo ja kätevä seurata Tango-hyvinvointimotivaattoreiden avulla. Rannekkeisiin saa säädettyä halutessaan myös värinähälytyksen, joka varoittaa liiallisesta paikallaanolosta. Unenlaatua ja -kestoa Tango seuraa automaattisesti ja raportti on luettavissa joka yöltä Tango GO+ -mobiilisovelluksessa.

Tango-hyvinvointimotivaattoreista ja niiden ominaisuuksista voit lukea lisää täältä:
https://ptsalit.fi/tango-hyvinvointimotivaattorit

Hankkiessasi laitteen Tangon verkkokaupasta (https://tangowellness.com) saat oman P&T-kuntoklubisi etukoodilla alennuksen normaalihinnoista. Voit myös tilata laitteen oman P&T-kuntoklubisi kautta.

 

ota yhteyttalomake